فهرست مطالب

مطالعات فقه امامیه - پیاپی 6 (بهار و تابستان 1395)

مجله مطالعات فقه امامیه
پیاپی 6 (بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/05/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد رحمانی، جلال زروندی* صفحات 5-24
    قوانین مربوط به تنظیم روابط موجر و مستاجر به علت شیوع اجاره، از مهم ترین قوانین هر کشور محسوب می شود. همچنین، بحث سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت، از بحث های مهم اجاره محل های تجاری هستند. سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت، از مهم ترین مباحث مربوط به اجاره است که جایگاه بسیار مهمی در مباحث فقهی، حقوقی و اقتصادی داشته است. ماهیت و مفهوم لغوی و اصطلاحی سرقفلی از جمله مفاهیمی است که نیاز به بررسی و تحقیق بیشتری دارد تا در تحلیلی از اقسام و صور سرقفلی، حکم جواز اخذ و عدم جواز اخذ هر صورت از منظر فقهی و حکم هر کدام از منظر فقهای عظام به درستی بررسی شود.
    کلیدواژگان: سرقفلی، حق کسب و پیشه، موجر، مستاجر، اجاره بها
  • حسن آقا نظری*، مصطفی کاظمی نجف آبادی صفحات 25-52
    میل به جاودانگی در انسان ها، آن ها را بر آن داشته که به دنبال ابداع راهکارهایی همچون وقف باشند تا به کمال این میل نائل شوند. قبل از پیدایش اقتصاد پولی، تنها راه برای وقف، وقف های غیر منقول بوده است که امروزه به دلیل باارزش بودن اموال غیر منقول، برای اکثریت افراد امری غیر ممکن می باشد. ولی با فراگیر شدن اقتصاد پولی، بحث وقف پول در مجامع علمی جایگاه ویژه ای یافت. وقف پول از این جهت حائز اهمیت است که هر شخصی با هر توان مالی می تواند به وقف که مصداق اصلی صدقه جاریه است مبادرت نماید. فقهای مسلمان درباره وقف پول با یکدیگر اختلاف نظر دارند. منشا اصلی این اختلاف، شرط تحبیس الاصل و تسبیل الثمره در مال موقوفه است. در این مقاله، ابتدا نظریه مخالفان وقف پول بررسی و نقد شده است. و سپس دلائل موافقان تبیین شده که بهترین دلائل، استناد به اطلاقات و عمومات، صحت وقف مالیت و ارتکاز عرفی می باشد. در صورت مخدوش بودن دلائل مذکور، تاسیس اصل ثانوی صحت در وقف پول راهی مطمئن برای تصحیح وقف پول است. وقف پول در صورت تصحیح می تواند برای جامعه کارکردهای اقتصادی فراوانی داشته باشد.
    کلیدواژگان: بررسی فقهی، وقف پول، وقف النقود، کارکردهای اقتصادی
  • مجید تلخابی*، محمدحسین ناظمی صفحات 53-74
    یکی از مسائل جدید در فقه و حقوق اسلامی، جبران کاهش ارزش پول است که علمای اسلام نظرات مختلفی درباره آن دارند. یکی از آن ها تفصیل بین غصب و غیر غصب است. همچنین در غیر غصب بین تسامح در تاخیر پرداخت بدهی و عدم تسامح فرق گذاشته می شود. در فرض غصب و تسامح، به علت زیان رساندن به مالک و استناد به قاعده لاضرر، قائل به جبران اند و در غیر این موارد به علت اقدام و رضایت مالک بر پرداخت مال به طرف مقابل، عدم جبران را انتخاب کرده اند. فرضیه این مقاله، عدم دلالت قاعده اقدام بر سقوط ضمان کاهش ارزش پول از طرف مالک است. اقدام مالک فقط موضوع سقوط را محقق می نماید و هیچ دلالتی بر ایجاد حکم سقوط ندارد. در صورت عدم دلالت قاعده اقدام بر سقوط، ادله جبران کاهش ارزش پول بر دلالت خود بدون معارض باقی می مانند. قاعده لاضرر از ادله جبران در این مقاله نمی باشد به علت اینکه دلالت آن بر حکم وضعی جبران اثبات شده نمی باشد، بلکه از قاعده ضمان استفاده شده است. عقلا ضمان اموال مثلی را به مثل آن می دانند و قدرت خرید جزء صفات مثل می باشد و لازم است جبران شود.
    کلیدواژگان: قاعده اقدام، جبران تورم، قاعده لاضرر، سقوط ضمان
  • علی شریفی* صفحات 75-102
    تجدید نظر در احکام قضایی در فقه اهل بیت^ همواره چالش بوده و این چالش وقتی بیشتر می شود که قاضی مجتهد باشد. از سوی دیگر، فرض استقرار حکومت مشروع و فقدان حکومت مشروع در سرنوشت این بحث بسیار تاثیرگذار است. این تفکیک و پیامدهای آن در نوع نوشته هایی که در این موضوع نگاشته شده است مورد غفلت قرار گرفته است. این مقاله مدعی است که در فرض استقرار حکومت مشروع دلیلی بر منع تجدید نظر در دست نداریم، هرچند در زمان فقدان حکومت مشروع نیز تنها در برخی فروض تجدید نظر در حکم حاکم حرام است.
    کلیدواژگان: تجدید نظر، شرط اجتهاد، نقض حکم حاکم، احکام قضایی
  • سعید فراهانی فرد، عبدالله انصاری* صفحات 103-128
    توسعه صنعت بانکداری در جهان اسلام به مثابه فرصتی همراه با تهدید، مسائل گوناگونی را فراروی بانکداری قرار داده که مسئله خلق پول و مازاد نقدینگی از مهم ترین چالش های پیش روی نظام بانکی است. از وظایف مهم بانک مرکزی کنترل و مدیریت حجم نقدینگی با اجرای سیاست های پولی مناسب از طریق ابزارهای آن می باشد «تنزیل مجدد» یکی از موثرترین این ابزارهاست. این نوشتار در صدد تبیین مشروعیت تنزیل مجدد و تغییر نرخ آن است. چنانچه اسناد تنزیلی بانک های تجاری ماهیت قرض داشته باشد، عملیات تنزیل مجدد قرض با بهره است که شرعا ربا است و در بانکداری بدون ربا قابل اجرا نیست. اما اگر این اسناد به قصد تملیک نزد بانک مرکزی تنزیل شوند، عملیات تنزیل مجدد ماهیت خرید و فروش دین به شخص ثالث به کمتر از مبلغ اسمی پیدا می کند که مشکل شرعی ندارد. از آنجا که عملیات تنزیل مجدد اختیاری و با اراده آزاد بانک مرکزی و بانک های تجاری صورت می پذیرد، بانک مرکزی می تواند نرخ تنزیلی را با صلاحدید خود انتخاب کند و تغییر دهد. افزون بر آن، بانک مرکزی به عنوان نماینده دولت اسلامی حق دارد با تغییر نرخ تنزیل اقدام به مدیریت نقدینگی کرده پیروی از نرخ های بانک مرکزی را قانونی نماید.
    کلیدواژگان: تنزیل، تنزیل مجدد، اسناد تجاری، تنزیل اسناد تجاری و خرید و فروش دین
  • محمدصادق فیاض* صفحات 129-154
    مرحوم خویی از معدود فقهایی است که به طور چشمگیر آفاق مطالعات فقه شیعه را در دوران معاصر متحول نموده است. وی با اینکه محور پژوهش را متون کلاسیک فقه قرار داد، اما در ارائه رهیافت ها، شیوه ای تاثیرگذار را برگزید که بن مایه های آن را دانش گسترده و عمیق او در علم حدیث، اصول و رجال تشکیل می داد. به طور طبیعی، مرحوم خویی در حوزه مدیریت اجتماع و تشکیل حکومت نیز علی رغم شرایط دشوار زمانه اش نظریه ای متفاوت از اسلاف خویش ارائه داده که می تواند از ابعاد مختلف تبیین شود. به طور نمونه، یکی از زاویه هایی که در این موضوع شایان تامل می باشد، پیش بینی منابع مالی دولت و اهلیت آن در تملک اموال است. تا آن جا که به تراث فکری مرحوم خویی مربوط می گردد هیچ نمونه ای مبنی بر پذیرش مالکیت دولت در آن مشاهده نمی شود. این نقطه یکی از چالش های فقه سیاسی ایشان است که به نظر می رسد تحفظ تاحدودی بیش از اندازه بر ظواهر، مجال تکمیل یک نظریه را در این عرصه از وی سلب کرده است. افزون براین، استظهاراتی که پیامد آن نهادینه شدن انباشت ثروت در دست افراد است، بر محمل وفاداری تفسیر ظواهر متون نیز روش مند نیست. رویکرد مرحوم خویی در این باره، تداوم گفتمان مشهور است.
    کلیدواژگان: مالکیت، دولت، مالکیت دولت، آیت الله خویی، فقه
|
  • Muhammad Rahmani, Jalal Zarvandi* Pages 5-24
    The laws that regulate the relation between the landlord and tenant are amongst the most important of laws of every country. As well, the discussion concerning goodwill and the right to business and trade are among the important topics that relate to how a shop or store may be rented. Goodwill which is one of the important topics in legal, jurisprudential and economic spheres is a special type of intangible asset that represents that portion of the entire business value that cannot be attributed to other income producing business assets, tangible or intangible. The nature and literal and technical meanings of ‘goodwill’ need further research and investigation so that in the analysis concerning the various types and manifestations of goodwill the rule concerning permissibility or impermissibility of receiving or charging goodwill may be precisely and properly examined from the viewpoint of prominent jurisprudents.
    Keywords: goodwill, right, earning, business, landlord, tenant, rent
  • Hasan Agha Nazari*, Mustafa Kazemi Najafabadi Pages 25-52
    Human being's aspiration for perpetuity has caused them to look for some innovations and strategies such as waqf (endowment) to attain his ultimate objective. Before the emergence of fiscal or monetary economy, the only way for waqf was the endowment of immoveable properties. Today, many people are unable to endow immoveable properties due, mainly, to their being costly and unaffordable. However, with monetary economy becoming more rampant the discussion concerning monetary endowment is now scientifically studied in academic circles. Monetary endowment is important for the simple reason that everybody with whatever he affords can embark on endowing something which is the main manifestation of continuous charity. Muslim jurisprudents have discrepant views about monetary endowment. The main cause of this discrepancy is the condition that the principal asset should be preserved and the benefit from the endowed property should flow. In this article, first the views of the opponents of monetary endowment have been examined and criticized. Thereupon, the reasons of the proponents have been discussed. The best argument put forth in this regard is the general purport of reasons, validity of endowing anything valuable and the common orientation. If anyone of the above arguments is poor, a secondary principle of validity of endowment would validate monetary endowment. Monetary endowment, if valid, can have a lot of economic functions for society.
    Keywords: jurisprudential study, monetary endowment, waqf of money, economic functions
  • Majid Talkhabi*, Muhammad Hussein Nazemi Pages 53-74
    One of the current day topics in Islamic jurisprudence and law is how inflation or a general increase in prices and fall in the purchasing value of money can be compensated. There is discrepancy among Muslim scholars in this regard with some differentiating between the time when the money or asset is usurped and when it is not usurped. In the case of non-usurpation, there is also a difference of opinion when there is tolerance or no tolerance in the event of a default in payment. In case of usurpation and tolerance, they believe that compensation should be made in line with the ‘principle of no harm’ because the owner has suffered a loss. In cases other than these, they have adopted a ‘no compensation’ stand due to the owner’s action ad consent. The hypothesis is that the principle of action does not signify non-liability as a result of currency depreciation. The owner’s action simply provides ground for non-liability but it does not signify creation of a rule (ordinance) for non-liability. If the principle of action fails to signify non-liability, the reasons for compensating a fall in currency value will remain unopposed. The principle of no harm is not amongst the reasons for compensation because it does not connote the necessity of making compensations. In fact, the principle of liability can be used ere and it means that there should be homogeneity of goods for compensation and that purchase power is among the homogenous attributes which need to be compensated.
    Keywords: principle of action, inflation compensation, principle of no harm, non-liability
  • Ali Sharifi* Pages 75-102
    An appeal or an application to a higher court for a decision to be reversed has always been a challenging issue in the jurisprudence of the Ahlulbayt (AS). The challenge grows stronger when the judge is a Mujtahid. Moreover, presuming and not presuming an established and operating legitimate government or an absence of such government can have substantial impact on the fate of this discussion. This differentiation and its aftermaths have been largely neglected in the books authored by scholars in regard. This article, however, claims that in the case of an assumed established legitimate government, there is no reason for prohibition of an appeal or revision of a judicial decision, although in the absence of a legitimate government only in some cases revision or an appeal in the decision made by the ruler is forbidden.
    Keywords: appeal_condition of ijtihad_contradicting a ruler's decision_judicial decision
  • Saeid Farahani Fard, Abdullah Ansari* Pages 103-128
    Rediscount is the act of discounting a short-term negotiable debt instrument for a second time. Banks may rediscount these short-term debt securities to assist the movement of a market that has a high demand for loans. Among the duties of the central bank is to discount (a bill of exchange or similar instrument) that has already been discounted by a commercial bank.
    This article seeks to study the legality of discounting and changing its rate. If the commercial bank’s discount documents feature a negotiable debt, the rediscounting operation of the debt would be based on interest which amounts to usury and which cannot be transacted in an interest-free loan. However, if these papers are discounted with the intention of transferring their possession to the central bank, the rediscounting operation is then considered to be purchase and sale of a debt to a third person for less than the nominal amount in which case there is no objection to it from the Shari’ah point of view. The discount rate is at the central bank’s discretion. Additionally, the central bank being the representative of the Islamic government has the right to manage liquidity by changing the discount rate, thus legalizing the central bank’s rates.
    Keywords: discount, rediscount, commercial paper, discounting commercial papers, purchase, sale, debt
  • Muhammad Sadiq Fayyaz* Pages 129-154
    Late Ayatollah Khoei is one of the few jurisprudents who, in the contemporary age, changed the horizons of Shia jurisprudential studies. Despite relying on classical jurisprudential texts, he adopted a highly effective method in presenting various approaches that actually emanated from his extensive and in-depth knowledge of hadith, legal theories and biography (ilm al-rijal). Naturally in the area of social management and government, he has presented views that are different from those of his predecessors, views that can be explained from different dimensions. For instance, one of the angles worthy of observation is his prediction and consideration of the government’s financial sources and its being qualified for possessing properties. As for as Late Khoei’s intellectual legacy is concerned no instance showing the state’s ownership is observed in it. This is one of the challenges of his political jurisprudence which seems to be overemphasizing upon the literal aspects of things and which has denied him the opportunity to complete this theory. In addition, the conclusions which result in institutionalized accumulation of wealth in people’s hands are not organized and coherent with the literal dimensions of the texts. Late Khoei’s approach is to continue the well-known discourse.
    Keywords: ownership, state, state ownership, Ayatollah Khoei, jurisprudence